12. Terugreis naar Nederland

15 januari 2017 - Ugchelen, Nederland

Eenheid in verscheidenheid, dat is de slogan van Indonesië.
Veel verschillende stammen, clans, tradities en eilanden. Verdeeld over vele provincies en regentschappen.

Van bovenstaande slogan hebben we de  afgelopen drie weken het een en ander gezien.
De grote verkeers drukte op Java, de rust op Sulawesi.
Java doet vooral in de grote steden al heel Westers aan. Sulawesi ligt daarop gelukkig een heel stuk achter.
Indonesiërs zijn gek op hun telefoon. De hele dag door worden er selfies gemaakt, liefst met Adrie erbij. Héél populair is mijn mannetje hier. Zelfs  heel kleine kids spelen op Java al met de mobiel. In Sulawesi duidelijk minder.
Op Java hebben de veel  huizen een dak van dakpannen, terwijl op Sulawesi alle dakbedekking van golfplaten  of palmbladen is.
Java is overwegend moslim, Sulawesi overwegend Protestant.
De grote overeenkomst is de mooie natuur.

We vliegen in de ochtend van Pula naar Jakarta met Lion air. We hebben geregeld dat Deny, onze Javaanse gids, ons hier opwacht.
We vliegen pas in de avond dus tussen 11 en 19 uur hebben we een zee van tijd om nog wat leuks te doen.
Daarom gaan we nog een keer naar de Tamanmini, waar we al eerder waren. Nu willen we in dit openluchtmuseum de plaatsen waar we  geweest zijn nog eens even  bekijken. Een soort flashback van de afgelopen drie weken dus.
Heerlijk relaxed hier rond lopen, mini Borobordur, zuid- en centraal Sulawesi, oost-, centraal- en west Java en Jogjakarta. Nog enkele laatste souvenirs kopen.  Samen met Deny nog lekker uitgebreid geluncht, nog een paar dingen gegeten die we niet kenden, oa kambing saté (geitenvlees) en kambing soep. Het was allemaal weer heerlijk, een superleuke afsluiting van deze reis.
Na 20 uur reizen zijn we zondagochtend 15 januari 2017 weer thuis in Ugchelen.

1. Aly Maat:
    15 januari 2017
    Wij hebben genoten van jouw uitgebreide verslagen van jullie reis door Indonesië". We zijn blij, dat jullie weer behouden in Nederland zijn aangekomen. Liefs van Pa en Ma.
  2. Clarie:
    16 januari 2017
    Welkom thuis. We hebben weer genoten van jullie reisverhalen..