08. Malino –Bira 5 januari – 7 januari

6 januari 2017 - Bira, Indonesië

Het is vanmorgen wel droog, maar Kornelius heeft naar de wandelroute geïnformeerd en die is niet aan te raden, heel erg blubberig.
Dus na een meer dan fantastisch Europees ontbijt vertrekken we met de auto naar de Takapala waterfall. Daar zien we een mooie grote rode bloem in boom vuurvlam, flambojan.
Langs het pad zien we een Eggplant (aubergine rood), Coko (vrucht en bladeren als groente), papaja  ( jong blad 1x per werk eten bevat kinine) en de bloem van meloen.
Het is een hoge waterval, met onderaan een kleine kampong van mensen die vooral leven van de toeristen. Leuk even met deze mensen kunnen praten, doordat Kornelius fijn kan tolken.
Gebied rond  Malino is nog district Gowa gebied, hier wonen Makassarezen. Heel veel rijstterrassen hier. Wat ook opvalt is de enorme hoeveelheid water die voorhanden is.
Water op de rijstvelden wordt gelijkmatig verdeeld. Water hoeft niet gekocht te worden maar komt uit de bron .
In  het district  Sinjai ten zuidwesten van Malino wonen Buginezen.
Als we lager komen zijn er bijna geen rijstvelden meer maar bomen. Het is hier erg steil en de wegen smal, slecht en kronkelend. Langs de weg wel veel verspreide huizen meest in groepjes bij elkaar.
We zien voor het eerst een Kemiri boom,  deze geeft Kemirinoten. Het is grote boom met wit achtig top. Later liggen de kemirinoten te drogen langs de weg. De smaak is een beetje als een walnoot maar dan van een vastere struktuur.
Bij de huizen komen vaak de volgende bomen/struiken voor: kruidnagel-, cacoa- , koffie-, banaan- , papaja- ,kokospalm bomen  en wat  tapioka (wortels om te eten en voor meel, jonge bladeren om te koken)
In lager gebied wel weer rijst en veel kleine boomplantages met gemengde vruchten/noot bomen. Ook kleine peperplantages.
Aan de kust begint district Bulukumba,  waar ook Bira toe behoord.
Het laatste stuk langs de grote weg zijn weer een aantal privé stalletjes met eigen  fruitverkoop langs de kant.  Vooral dragonfruit, durian,  snakefruit en  rambutan. Mmm lekker weer wat ingeslagen voor de komende dagen.
Lunch bij eenvoudige warung alleen diverse koude kipgerechten met soep en rijst.
Eerst nog langs een grote  rubberplantage in eigendom van een Chinees.
Mensen hebben hier ook  cashewnoten, rambutan en pompelmoes bomen bij huis.
Vlak achter de kustlijn is een gebied met grote visvijvers voor witvis net als in Rammang Rammang.
En dan zien we de zee. Langs het strand zijn vele bootbouwers aan het werk. Hier worden vanouds de vrachtboten van Indonesië gemaakt. Deze Pinisi boten zijn origineel met twee masten en zeven zeilen. Tegenwoordig worden er ook variaties erop gemaakt in opdracht van rijke toeristen. De casco boot wordt door 10 man in ongeveer een jaar afgebouwd.
Vroeger werd er geen staal gebruikt, nu worden sommige verbindingen met grote bouten en moeren uitgevoerd, maar de gehele romp wordt nog steeds met houten pinnen aan elkaar gemaakt.
We rijden door Bira via de kustlijn, hier even noordelijker daar is het mooiste en rustigste strand van de omgeving. Het kleine resort met vijf bungalows, BaraCoco ligt prachtig aan zee. De eigenaar is de Jan, een Belg die getrouwd is met een Sulawese. Fijn rustig en relaxed hier in een kleine bungalow met glazen wand zodat de zee vanuit bed is te zien.
Er is geen airco alleen een staande fan, dat is wel erg warm in de nacht. Gelukkig zijn er nu weinig muggen, zodat de klamboe voldoende is.
Adrie is al vroeg op, net na zonsopkomst. Het is inderdaad heerlijk om zo voor het ontbijt nog even over het mooie witte palmenstrand te lopen. We worden vanochtend opgehaald door een bootje die we voor vandaag gehuurd hebben, Kornelius en Iis gaan ook mee, zij hebben vandaag ook een dag ‘vrij’. Op een klein half uurtje ligt een eilandje met een fantastische koraalstrook ervoor. Het is niet niet diep, maar veel verscheidenheid in koraal. We moeten op sommige plaatsen echt oppassen dat we horizontaal blijven, anders beschadigen we misschien het koraal. Veel mooie kleuren en vormen o.a.   Grote horizontale waaiers en grof- en fijn- koraal  in hersenen vorm, heel fijn koraal met blauwe puntjes, breed uitgewaaierde paarse koraal.
Heel veel kleine visjes van ongeveer 10 cm ook veel nog kleinere oa tetra’s.  Ook  grotere in allerlei kleuren en vormen en een paar fel blauwe zeesterren.
We snorkelen op twee plaatsen en gaan daarna op het witte strand aan land om te lunchen en nog even uit te rusten op een van de houten ligbedden voor we terug gaan naar onze  BaraCoco bungalow.
Onze was is fijn gedaan en ligt al droog op ons te wachten.
De rest van de middag relaxen we op onze patio, wat lezen en luieren in de hangmat en nemen we natuurlijk nog een lekkere  duik in het heerlijk warme water van de zee.
We genieten van deze enige rustdag van deze reis.