01. Jakarta, 22 – 24 december

24 december 2016 - Jakarta, Indonesië

Nadat we alle pré-kerstvieringen hebben gevierd, kunnen we op donderdag 23 december 2016 op pad voor ons tweede Indonesië avontuur.
De ochtend bestaat uit check, check en dubbelcheck. We hopen nu overal aan gedacht te hebben. Altijd weer spannend de laatste uren voor vertrek: Zit alles in de koffers en de daypacks? Is er geen vertraging met de bus en/of trein? Komen we op tijd voor de check-in voor de vlucht? Deze keer rekenen we volgens de richtlijnen van Schipholtickets en hoeven we pas twee uur voor vertrek aanwezig te zijn. Voorheen rekenden we altijd drie uur voor een internationale vlucht.
We vertrekken om 11.55 uur  met de stadsbus en de trein van 12.14 uur naar Schiphol. Daar vertrekt onze vlucht met Garuda om 15.45 uur voor de rechtstreekse vlucht naar Jakarta.
Met 45 minuten vertraging beginnen we aan die lange zit. Al met al nog redelijk kunnen slapen, maar het blijft raar dat je na 13 uur vliegen en de klok zes uren vooruit te draaien, rond het middaguur in Jakarta gaat landen.
Deny Rusnandy onze gids stond  al een poosje op ons te wachten. Op naar het centrum. Voordat we naar het City M hotel gaan willen we eerst even het Nationale Monument (Monas) bekijken en met de lift omhoog, maar de max van 2000 mensen was al bereikt. Misschien morgen ochtend meer succes. Dan is het echt wel tijd om ons hotel op te zoeken, want het is behoorlijk warm met onze reiskleren aan.
Ons hotel ligt echt mooi in het centrum, dus na een verfrissende douche kunnen we wandelend nog even op pad. Een van de grootste moskee’s ter wereld met plaats voor 20.000 mensen is de Istiqlaimoskee. Wat een immens groot marmeren  gebouw is dit met een grote besloten binnenplaats en een gebedsruimte met vier hoog rondom balkons.
De Katholieke kathedraal met zijn gietijzeren torens is al helemaal in kerstsfeer. Met een becak laten we ons naar de  straat met vele eetstalletjes brengen. Hier eet  vooral de lokale bevolking , maar wij kiezen zeker de eerste dag voor de zekerheid voor een restaurant.
Na een fikse wandeling langs het mooi verlichte Monas (Monument Nasional)  genieten we bij ons hotel nog even van een mangosapje voor we doodmoe op het harde bed in slaap vallen.
Al voor negen uur staan we voor het toegangshek van het Monas  te wachten. Wel staat er bij de marmeren toren met gouden vlam al een lange rij. Als wij ons ticket kunnen kopen moeten we bijna twee uur wachten voor we naar boven kunnen. Nou, dat is ons toch te lang om de skyline van Jakarta te kunnen zien.
Dan meteen door naar de wijk Kota, waar  Oud Batavia ligt. Het centrum is het Fatahillahplein, waaromheen de oude koloniale gebouwen zijn. Het oude stadhuis is nu het museum voor de geschiedenis van Jakarta, daar zien we de opbouw tijdens de Nederlandse overheersing. Ook het oude café Batavia  is nog in zijn oude glorie te zien. In een van de panden is nu een Wajangpoppen museum. Erg interessant, met de schaduwpoppen gemaakt van buffelleer (wajang kulit) en enkele van hout. Daarnaast ook de 3D poppen (wajang golek) die rijk zijn vertegenwoordigd. Bij de uitgang treffen we een poppenspeler die ons uitnodigt voor een kleine show.
Dan nog de wandeling langs het vieze bijna droogliggende kanaal, dat momenteel wordt gerenoveerd, naar de enig overgebleven Nederlandse ijzeren ophaalbrug, Hoenderpasarbrug.
Dan met de auto naar Sunda Kelapa, de haven. Hier liggen nog de traditionele houten boten die nog steeds als vrachtboten in bedrijf zijn. Met een (gemotoriseerde) sampan varen we langs de boten, waarvan er vele wel erg verwaarloosd uit zien. We worden nog even naar de vismarkt  gebracht, maar iets anders dan in elkaar geknutselde ‘huisjes’ op een ondergrond van puin is er niet. Langs het oude koloniale gebouw (nu maritiem museum) zou de vismarkt moeten zijn, nu niet dus.
Met de sampan terug naar de haven waar Deny op ons wacht.
Het is inmiddels al ver in de middag als we bij het ‘Taman Mini Indonesia Indah’ zijn aangekomen. Dit is een soort openluchtmuseum waar je in  vogelvlucht het gehele Indonesië kunt bekijken. Van alle eilanden zijn er huizen met kleine musea erin. Vanwege de beperkte tijd bekijken  wij alleen Sumatra om de herinnering aan de vorige reis op te halen.
Er is hier ook een deel met vele Indonesische vogels in een aviarium (Taman  Burung), een mooi moment om de mogelijkheden van mijn nieuwe camera te bekijken.
Jammer dat er niet meer tijd is, in dit park kunnen we wel een hele dag doorbrengen.
Het is dan ook al half zeven voor we in Bogor zijn bij onze eerste Airbnb bestemming. Nou dat is een fantastisch appartement van 50 m2 in het centum van de plaats, vlak bij de botanische tuinen.
Vlakbij een groot winkelcentrum, met daarin op de bovenste verdieping vele eetstalletjes. Lekker en gemakkelijk.