02. Bogor 25 – 26 december

26 december 2016 - Bogor, Indonesië

Wat ons het meest opvalt hier op Java is de  grote drukte. Natuurlijk is het hier ook een lang weekeinde en schoolvakantie, maar dat dat  zo’n verkeersdrukte oplevert?
Alle grote wegen  in  Jakarta en in Bogor staan zomaar 4 à 5 rijen dik met daartussen nog de nodige grote hoeveelheid scooters. De snelheid is minimaal, het geluid maximaal.
Ook veel mensen op straat, winkels en attracties.
Wel enigszins te begrijpen als je bedenkt dat een stad als Jakarta al 12 miljoen mensen herbergt. Volgens Deny is het in alle steden zo druk. We doen er dan ook verstandig aan om de meeste dagen héél vroeg op pad te gaan, zo rond  5 à 6 uur’s morgens, om zo de grootste drukte voor te zijn.
Van de temperatuur hier genieten we, in Jakarta was het ongeveer 30 graden, hier in Bogor vandaag ongeveer 27 graden. Heerlijk net niet te heet met soms een fijn windje erbij. De zon laat zich niet al te veel zien, maar het regent tot nu tot maar af en toe een beetje. Kortom heerlijk moessonweer.
Vandaag is een redelijk relaxte dag, alhoewel....
Om 9 uur zijn we al lopend op weg naar de Botanische Tuinen van Bogor. In deze oude  botanische tuinen gaan we eerst naar de mooie orchideeën kassen.
Een beetje vreemd hier is dat je in de attractieparken met de auto kunt  rijden, dat zijn wij niet gewend. Dus opletten welke route je loopt om hiervan geen last te hebben.
Er zijn  vele bomen uit  heel Indonesië te zien. Mooi zijn de grote woudreuzen die er al meer dan 150 jaar staan. Het park is in de 19e eeuw aangelegd, waardoor de beplanting nu zeker tot volle wasdom is gekomen.
In een hoek van het park staat het Bogor Presidential Palace waar de huidige president,  Joko Widodo, graag  verblijft.
Voor het paleis ligt een schaarvormige vijver met hierin vele lotusbloemen.
Het zoölogisch museum is wat ouderwets van opzet, maar hieraan wordt hard gewekt.
Na drie uur hebben we genoeg gezien op deze km2 .
Na de lunch hebben we om 1 uur met Deny afgesproken. Hij brengt ons naar een dorpje in de omgeving waar een wajangpoppen maker woont. Hij maakt samen met zijn vader, broer en zoon al voor de derde generatie deze wajang golek poppen.
Super hartelijk onthaald met thee en pisang goreng (gebakken banaan). Van een stuk essenhout wordt een heel ingewikkeld hout snijwerk) gemaakt. Voor de gemiddelde wajang pop is een week arbeid nodig. Vader maakt nog steeds de koppen, broer de armen en zoonlief schildert. De kleding word door de vrouwen met de hand en een eenvoudige trapnaaimachine gemaakt. Ook het binnenwerk is geheel met de hand afgewerkt.
De eigenaar spreekt ook wat Nederlandse woorden, doordat hij bijna alleen  toeristen uit Nederland krijgt, zo’n 20 – 200 per dag.
En ja, natuurlijk kunnen we het niet laten om hier een originele Rama en Sita te kopen.
Een kleine rondleiding in het dorp langs cacao en nootmuskaat bomen kan er dan ook wel af.
Dat was een fijn cultureel uurtje.
Terug in Bogor rijdt Deny ons eerst door de Arabische wijk en daarna door de oude Nederlandse wijk. Wel vreemd om hier 70 jaar na het verdwijnen van de Nederlanders nog huizen te zien met een duidelijk Nederlandse inslag, zozeer dat we zelfs aan de bouwstijl kunnen zien uit welke provincie de oorspronkelijke bewoners kwamen.
Na ons voorzien te hebben van enkele miljoenen Ruphiahs, is deze dag weer ten einde.