04. Jogjakarta 28 - 30 december

30 december 2016 - Jogjakarta, Indonesië

De trein vertrekt om 07.20 vanuit Bandung en arriveert  om 15.15 in Jogjakarta. We reizen eerste klas, wat betekent dat we  verstelbare stoelen met genoeg beenruimte hebben. De stoelen zijn wat oud, maar voldoen. Ook is er in de eerste klas trein  een restaurant, wel handig op lange trips.
Het eerste deel gaat nog door bergachtig gebied, maar het landschap wordt richting Jogja steeds vlakker. Prachtig mooi landschap met veel rijstvelden en –terrassen  waar druk op wordt gewerkt. Ook de vele kleine lintdorpjes langs dr spoorlijn geven een leuk beeld van het leven op Java. Jammer dat het maken van foto’s wordt belemmerd door de snelheid en de vuile ramen.
Deny staat weer keurig op ons te wachten bij de uitgang van het station. Het is goed te merken dat de temperatuur hier weer hoger is nu we de bergen uit zijn.
Eenmaal in het Duta Garden hotel kunnen nog net even zwemmen in het zwembad voor we ons weer mogen melden voor het avondprogramma.
We  gaan vanavond naar het ballet!  Vooraf een heerlijk  uitgebreid buffet en dan een anderhalf uur durend ballet van het verhaal van Ramayana. We hebben dat  tien jaar geleden ook al gezien tijdens een klik-klak dans op Bali. Gelukkig krijgen we de beschrijving van het verhaal in het Nederlands. Wel zo prettig, want ook met papier erbij is het soms moeilijk de vele karakters te herkennen. Het verhaal gaat over de ontvoering van koningin  Sinta  door de reuzenkoning Rhawana. Haar man koning Rama moet haar redden.
Mooi uitgevoerde suptiele klassieke dans. Na de voorstelling kunnen we nog met de vijf hoofdrolspelers op de foto..
Eenmaal in de hotelkamer meteen naar bed, want we moeten al vroeg  op.
Om vijf uur krijgen ons  ontbijt in een doos mee. Onderweg kan ik nog niet wakker blijven.
Om zes uur zijn we bijna de eerste gasten bij de Borobordur. Daardoor kunnen we dit  mooie belangrijke Boedistische bouwwerk redelijk rustig bekijken. De Borobordur is in de 9e eeuw gebouwd en eigenlijk niet helemaal áf geweest. De macht verhuisde naar het oosten en het gebouw is in verval, of onder vulkaanuitbarstingen bedolven. Pas begin 19e eeuw weer ‘gevonden’ en geresraureerd.
Het is een vierkant gebouw van 118 x 118 m.  , van boven gezien als een mandela. Eerst een aantal rondes in het vierkant met rondom reliëf  beelden van het verhaal van Boeddha’s leven. De laatste rondes in het rond met allemaal kleine stoepa’s, in elk een beeld van Boeddha. Als laatste de centrale ronde grote stoepa.
Fijn dat we dit vroeg in de ochtend kunnen bekijken. Jammer is dat bij de uitgang ….tig souvernirshops zijn. Een zigzag om eruit te komen.
Vlakbij is nog de kleine  Mendut tempel uit dezelfde tijd. Hierin het enige grote Boeddhabeeld van 3 m hoog in Indonesië. Ernaast is nu het moderne  Boedistische Mendut klooster.
Daarna naar het Kraton, dat is de verblijfplaats van de Sultan van Jogjakarta. De Sultan is net als een koning autonoom. Het daarom heel apart dat er in Indonesië een monarchie bestaat binnen de Republiek. De Sultan vervult dan ook alle provinciale taken. Nu is Sultan X aan het bewind, maar Sultan IX was erg geliefd. Die had in Nederland gestudeerd en was erg Westers georiënteerd. Hij had goede banden met Nederlands koningshuis. De gebouwen zijn nu meest als museum ingericht. De open ruimtes worden alleen bij speciale gelegenheden gebruikt.
Het is inmiddels al bijna twaalf uur, dus tijd voot een lekkere lunch. Naast een heerlijke nasi goreng een heerlijk groentegercht met waterspinazie en bonen: Plecing kangkung.
In de middag bezoeken we eerst een batik-galerij met werkplaats. Een uitgebreide uitleg over handmatig- en stempelbatik laat zien hoe veel werk in het maken van de mooie batikstoffen gaat zitten. Uitleg over waxen handmatig  verven weer waxen en verfbaden. Tot slot het wassen waardoor de wax eruit gaat. Dit is echt Kunst met een hoofdletter!
Natuurlijk zijn de kosten van de stoffen, jurken, blouses en schilderijen navenant. We vertrekken met pijn in het hart zonder souvenir.
Bij de zilverwerkshop, die we daarna bezoeken, krijgen we nog eens weer uitgelegd hoe fijn zilverwerk wordt gemaakt.  Onze eigen kettingen krijgen ook weer een schoonmaakbeurtje. Hier vertrekken we wel met een klein present voor één van de kleinkinderen.
Al op tijd zijn we terug bij Duta Garden, waar we nog een poosje lekker kunnen genieten van de mooie tuin en het fijne zwembad.
In de avond nog lekker uit  eten en rondwandelen in deze bekende backpackerstraat

1. Aly Maat:
    30 december 2016
    Wat een mooi en apart land. Wel goed om een gids te hebben. Groetjes Ma. Wij zitten al enkele dagen in een dikke mist..