05. Jogjakarta naar Malang 30 december – 1 januari

1 januari 2017 - Malang, Indonesië

En dan regent het. Niet alleen begin van de ochtend, maar echt gestadig door tot ongeveer 12 uur. Daarna blijft het zwaar bewolkt en miezerig.
Dat wordt dus de tempel Prambanan met regenjas en paraplu. Een voordeel is misschien dat de toeristen later komen, om 8 uur zijner nog weinig bezoekers. De Prambanan is een Hindoeïstische tempel die eind 9e eeuw werd gebouwd. Het is echt een architectonisch een hoogstandje. Het complex bestaat uit verschillende tempels, de grootste is geweid aan de oppergod Siwa, geflankeerd door de tempels van Brahma en Wisnu. Nog andere geweid aan de rijdieren en een paar kleinere tempeltjes.   In de tempels van Siwa en Brahma zijn in de omloop het verhaal van Ramayana aangebracht. Elke tempel heeft één tempelkamer met daarin een beeld, alleen die van Siwa heeft er vier. Rondom de tempels is ornimentatie van een wederkerend motief, ook wel het Prambanan motief genoemd. Leeuwen ingeklemd door levensbomen met aan beide zijden een vogel met een mensenhoofd (mannetje en vrouwtje).
Na het maken van vele foto’s en enkele films, hebben we de rest van het terrein vanuit een treintje bekeken. Er zijn nl nog drie Boeddhistische tempels op het terrein uit ongeveer dezelfde periode.
Pas na drie uur zijn we terug bij de auto.
Nu zijn we wel wat achter op het reisschema, waardoor we wat later lunchen.
De reis gaat verder richting  Solo.  Dan  langs de vele rijstvelden waar we een fotostop maken. Verderop de  bergen in waar veel groente wordt verbouwd. Langzaam trekken de wolken weer dieper het dal in, waardoor het uitzicht steeds minder wordt.   We lopen nog nog even over een kleine lokale  groentemarkt.
Madiun is onze overnachtingsplaats. Deze plaats ligt halverwege Malang.
Na een overnachting in een keurig uitziend hotel, maar waar geen engels wordt gesproken. Ligt er geen bovenlaken op het bed! Probeer dat eens uit te leggen. Gelukkig, Google is your friend!
Van Madiun naar Malang is weer een lange reisdag. Vooral het tweede deel  door de bergen is weer mooi.
Vandaag stops bij een vogeltjes markt met een teakwortel werkplaats, toch wel erg zielig dat hier naast vogeltjes ook aapjes in veel te kleine kooitjes te koop worden aangeboden. Ik heb de neiging ze te kopen en vrij te laten.
Wonderlijk hoe mooi de grillige wortels van de teakboom tot kunstwerk omgetoverd worden.
De tweede stop is koffie met uitzicht op een meer. De rijst- en groente velden waar op wordt gewerkt zijn erg fotogeniek.
Even verderop is een waterval waarvoor we een stukje tussen de lokale akkers met chili  peper en bonen moeten lopen.
We genieten van een heerlijke  lunch in een lokale eetgelegenheid waar Deny voor ons  kan tolken zodat we weten wat we op ons bord krijgen.
Onderweg bezoeken we nog een groente en fruitmarkt. Fijn dat Deny hier bij is om ons enkele dingen uit te leggen. Er zijn hier veel verschillende soorten appels, daar is de omgeving van Malang bekend om. Met de tassen gevuld met o.a.  dragonfruit en guaves gaan we verder.
Om half vier zijn we in Malang in een mooi guesthouse. Hier zullen we de jaarwisseling meemaken (ik denk slapend)
Op nieuwjaarsdag gaan we starten met de bezichtiging van deze stad waar nog veel Nederlandse koloniale invloed te zien moet zijn.
Oudejaarsavond zitten we heerlijk met z’n tweeën bij de vijver van het guesthouse. Lekkere gevulde broodjes en fruit erbij. Op het  Ipad kijken we een paar afleveringen van Expeditie Robinson en Erica op reis. Onze eerste alcoholvrije jaarwisseling sinds heel lang.
Om elf uur  gaan slapen, maar om twaalf uur wel het vuurwerk gehoord.
Lekker tot acht uur uitslapen voor we met de  auto door Malang toeren. Langs het stadspark Alang Alang waar het zo vroeg al druk is met gezinnetjes. Langs de rotonde met het National monument, dat rondom omgeven is door grote koloniale gebouwen, waaronder het stadhuis. Van hieruit naar de bloemen- en de vogeltjes markt. Heel veel mooie kooi- en volière vogels, maar ook gewoon katten en hondjes. Verder natuurlijk de voor ons vreemde dieren om te verkopen zoals fretachtigen, vliegende eekhoorntjes en vliegende honden (soort heel grote vleermuis).
Dan komen we uit op de rotonde waar ook het oude Nederlandse café staat. Café Oen was en is een begrip in Malang, met een inrichting nog gelijk aan de koloniale tijd. Hier een heerlijke koffie gedronken.
Om elf uur op weg naar de Bromo.